همه چیز درباره فضای کار اشتراکی

همه چیز درباره فضای کار اشتراکی

همه چیز درباره فضای کار اشتراکی


کار در فضای کار اشتراکی، بارز ترین نمونه انفجار خلاقیت در عصر جدید است. دنیای شگفت انگیز و پر تحرک قرن ۲۱ با همه چالش ها و مشقت ها، فرصتی بی نظیر برای انسان ها فراهم آورده تا در جستجوی رویاهای خود، به سادگی از سد محدودیت ها بگذرند. برایان تریسی می گوید: «اکنون بیش از هر زمان دیگری در تاریخ، این موقعیت فراهم است که هر فردی در جهان بتواند رویای شخصی خودش را تحقق ببخشد.» و این حقیقت عصر ما است!

در عصری که زمین بیش از همیشه برای نجات خود به کارآفرینان و استارتاپ های کوچک و خلاقانه نیاز دارد و مردم جهان تماماً به اهمیت دورکاری و فریلنسری پی برده اند، پیدا کردن فضای مناسب برای کار کردن، دغدغه بعدی ناجیان زمین خواهد بود. در این مقاله می خواهیم درباره فضای کار اشتراکی –که یکی از بهترین راهکارها برای امروز و آینده ی دنیای کارآفرینان و فریلنسرها است- اطلاعات کاملی در اختیار شما قرار دهیم.

فضای کار اشتراکی چیست؟

 

فضای کار اشتراکی چیست؟

محیط کاری مشترک یا Coworking یکی از بسترهای خوب جهت ایجاد فضای کاری لازم برای افرادی است که نیاز به میز کاری دارند اما به دلایل مختلف، نیاز و یا تمایل به تاسیس دفتر کاری ندارند. این ایده که در قرن اخیر در تمام جهان توسعه یافته است، فضایی مناسب برای افراد فراهم می کند که در آن به توسعه کسب و کار خود پرداخته و یا کارهای خود را به بهترین شکل انجام دهند.

فضای کار اشتراکی، در ابتدایی ترین شکل خود ساختمانی متشکل از چندین میز کار، اتاق کار، اتاق جلسات و اتاق کنفرانس است که امکاناتی مانند اینترنت پر سرعت و امکانات پذیرایی ساده مانند چای و قهوه و… در آن فراهم شده است. این فضا بستری مناسب برای رشد استارتاپ ها است تا بتوانند با کمترین هزینه، فضا و امکانات لازم را برای توسعه کسب و کار خود به دست آورند. همچنین موقعیتی عالی برای برگزاری جلسات و رویدادهای کوچک فراهم می آورد که حتی می تواند برای دانشجویان، کارآموزان، اساتید رشته های غیردانشگاهی و… نیز مناسب باشد. فضای کار اشتراکی محیطی ایده آل برای تعامل و خلق ارتباطات جدید اجتماعی است و این امکان را فراهم می کند که در میان این تعاملات، کارگروه های کوچک و وابسته یکدیگر را یافته و با پیوستن به یکدیگر، وجهه ای تازه از کار گروهی را تجربه کنند.

استفاده از محیط کاری مشترک مزایا و دستاوردهای بسیاری دارد که در ادامه مقاله قطعاً به مهم ترین آن ها خواهیم پرداخت؛ اما پیش از آن بهتر است نگاهی اجمالی به تاریخچه توسعه دفتر کاری مشترک در جهان بیاندازیم.

 

تاریخچه فضای کار اشتراکی

تاریخچه خلق فرصت های شغلی تازه، همواره تاریخچه ای وابسته است که مانند رشته های یک زنجیر به یکدیگر متصل هستند. همواره به وجود آمدن یک شغل تازه بستری برای خلق شغل های وابسته به خود را فراهم می کند و این موضوع درباره محیط کاری مشترک نیز صادق است. پس از ظهور کارآفرینان و فریلنسر ها و گسترش چشم گیر پدیده برون سپاری توسط شرکت ها، دیری نگذشت که احساس نیاز به فضای کاری برای طیف گسترده ای از متخصصان زمینه های مختلف فراهم گردید و در همینجا بود که ایده فضای کار اشتراکی شکل و توسعه یافت.

در آگوست سال ۲۰۰۵ میلادی فردی به نام برد نوبرگ در سانفرانسیسکو نخستین فضای کار اشتراکی شامل یک اتاق بزرگ و چند میز و صندلی و اینترنت پر سرعت را راه اندازی کرده و شروع به اجاره دادن هر میز به افراد مختلف کرد. ایده نوبرگ از تماشای طیف وسیعی از افراد که برای کار در گوشه و کنار میادین و پارک های شهر و همچنین کتابخانه های مختلف مشغول به کار بودند، شکل گرفت و با هدف ایجاد فضایی امن، راحت و کم محدودیت تر برای کار کردن این افراد جدی تر شد. این ایده به قدری کارساز بود که به زودی امکانات بسیار دیگر به شعبه‌های جدید دفتر نوبرگ افزوده شد و شرکت های دیگری در ایالات مختلف آمریکا شروع به تاسیس دفتر کار مشترک و ایجاد میز کار برای دورکاران و فریلنسرها کردند. رشد این بیزنس نوپا به قدری سریع بود که از سال ۲۰۰۶ (تنها یک سال پس از افتتاح نخستین مرکز در سانفرانسیسکو) سالانه به طور متوالی تعداد این مراکز در آمریکا دو برابر شده است و هم اکنون  چندین شرکت مختلف آمریکایی در بیش از ۵۰۰۰ شعبه مختلف در سراسر آمریکا مشغول ارائه خدمات خلاقانه در زمینه فضای کار اشتراکی هستند. جالب است بدانید که شرکت های معتبری مانند گوگل، اپل، مایکروسافت و علی بابا نیز برای بسیاری از برون سپاری های خود، از این فضاهای مشترک کاری استفاده می کنند.

در اروپا نیز نخستین محیط کاری مشترک برای توسعه فریلنسری و دورکاری در سال ۲۰۰۷ در مارسی ایجاد شد و تنها چند ماه بعد در همان سال، دو شرکت دیگر در فرانسه نیز اقدام به افتتاح فضای کار اشتراکی در پاریس نمودند. در حال حاضر، انگلستان بیشترین تعداد ایده کاری مشترک در اروپا و جهان را دارد و جالب آن است که محیط کاری مشترک در اروپا، رشد بیشتری نسبت به آمریکا داشته و شاید یکی از دلایل آن، علاقه بیشتر اروپاییان به تیم‌ورک و کار تجمیعی باشد.

چیزی نگذشت که با رشد و توسعه استارتاپ ها در ایران، ما نیز شاهد ظهور و رشد مراکز مربوط به ایجاد فضای کار اشتراکی در تهران و سایر استان ها بودیم. هم اکنون بهترین و پیشرفته ترین مراکز ارائه دهنده محیط کاری مشترک در تهران در حال ارائه خدمات شایسته به استارتاپ ها و فریلنسری ها هستند.

 

فضای کار اشتراکی

شرکت های بزرگی مانند مایکروسافت نیز از فضای کار اشتراکی استفاده می کنند.

 

انواع خدمات فضای کار اشتراکی در ایران

شرکت های ارائه دهنده فضای کار اشتراکی، معمولاً به سبب جلب توجه و جذب مخاطبان هدف مختلف، اقدام به ارائه خدمات متعدد و متنوع می کنند. با توجه به تنوع کاری در استارتاپ ها و امور فریلنسری، لازم است که این تنوع در بخش های مختلف و زمینه های مختلف وجود داشته باشد. به عنوان مثال میز کاری می تواند به صورت میز کار اشتراکی یا میز کار اختصاصی رزرو شود که به آن ها میز کار و اتاق کار نیز گفته می شود.. همینطور افراد می توانند بسته به نیاز خود، به صورت ماهانه، هفتگی، روزانه و یا حتی ساعتی خدمات مربوطه را رزرو کنند. در کشورهای دیگر جهان ارائه خدمات ۲۴ ساعته برای افرادی که زمینه کاری آن ها ایجاب می کند شب ها به کار بپردازند نیز فراهم است که هنوز این امکان در ایران فراهم نگردیده است.

همچنین امکان رزرو اتاق های جلسات، فضاهای مخصوص هم اندیشی، اتاق های جلسه، آتریوم، کنفرانس و فضاهای مخصوص کارگاه های آموزشی نیز می تواند برای اشخاص فراهم باشد. برخی از ارائه دهندگان خدمات فضای کار اشتراکی، امکان رزرو میزهای با رایانه و بی رایانه را نیز دارند.

در نوع دیگر خدماتی که ارائه می شود، امکان هم اندیشی و هم کاری گروه های مختلف استارتاپی فراهم می شود تا بتوانند در کنار یکدیگر و با هم افزایی فکری، به افق های جدیدتر دستیابند. برخی از این شرکت ها در آمریکا و اروپا چیزی به نام ساعت ناهار طراحی کرده اند که افراد می توانند ضمن استراحت و غذا خوردن، در کنار یکدیگر به گفتگو و تعامل بیشتر بپردازند و همکاران مکمل، یکدیگر را پیدا کنند. ضمن آن که خدمات پذیرایی روزانه نیز معمولاً جزو برنامه های شرکت های ارائه دهنده خدمات فضای کار اشتراکی هست.

کارگاه های آموزشی پیرامون موضوعات مشترک همکاران، از خدمات دیگر این شرکت ها است. همچنین رویدادهای کوچک تبادل و گفتمان، کنفرانس های آموزشی، برگزاری سمینار و وبینار و مواردی از این دست از کارهایی است که در نقاط مختلف جهان به طرفداران محیط کاری مشترک ارائه می شود.

فضای کار اشتراکی

خدمات فضای کار اشتراکی می تواند شامل موارد متنوع بسیاری باشد.

 

مزایای استفاده از فضای کار اشتراکی

استفاده از فضای کار اشتراکی برای افراد مختلف می تواند مزایای متفاوتی ایجاد کند؛ چرا که افراد و گروه های مختلف، استفاده های متفاوتی از محیط کاری مشترک می کنند. از این رو مواردی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم تنها بخشی از مزایای عمومی برای همه افراد است و بجز موارد ذکر شده، موارد بی شمار دیگری نیز می توان از مزایای استفاده از دفتر کاری مشترک نام برد.

برخی از مزایای عمومی استفاده از این شرکت ها عبارتند از:

  1. صرفه جویی در هزینه ها: نخستین مزیت مشترک بین تمام کسانی که از این فضاها استفاده می کنند، موضوع صرفه جویی در هزینه هاست. از آنجایی که داشتن محیط کاری امن و دارای امکانات با هزینه کم و متوسط نیز مقدور نیست، بسیاری از شرکت ها، استارتاپ ها، افراد دورکار و همچنین مشاغل فریلنسری با استفاده‌ی ساعتی، روزانه، هفتگی و یا حتی ماهانه از فضای کار اشتراکی، به شکل چشم گیری در هزینه محیط کاری خود صرفه جویی می کنند.
  2. تمرکز کاری: محیط کاری در فضای کار اشتراکی محیطی مناسب برای تمرکز و جدیت در کار است. بخصوص کسانی که کار در خانه را تجربه کرده اند، به خوبی می دانند که عوامل تمرکز زدا در محیط های غیر کاری چقدر بسیار است و این مزیت می تواند برای دورکاران و صاحبان مشاغل فریلنسری بسیار ایده آل باشد.
  3. ایجاد ارتباطات تازه: یکی دیگر از مزایای کار در محیط کاری مشترک، ایجاد ارتباطات موثر اجتماعی در جهت تعامل بیشتر در استارتاپ ها و کارهای تیمی است که سبب تکمیل تیم و یافتن تخصص های وابسته می شود.
  4. مزایای مهم دیگر: بجز موارد نامبرده، مزایایی مانند یافتن متقابل ایده و سرمایه در دل تعاملات، شرکت در کارگروه ها و کارگاه های آموزشی مفید، تقویت روحیه کار تیمی در دل فضای اشتراکی و… نیز هستند که قطعاً هر کس می تواند با توجه به شرایط خود مزیتی بر این مزایا بیفزاید.

 

فضای کار اشتراکی

فضای کار اشتراکی مکانی مناسب برای ایجاد ارتباطات کاری تازه و مفید است.

 

فرهنگ و قوانین استفاده از فضای کار اشتراکی

یکی از مهم ترین موضوعاتی که تیم ها و افراد پیش از استفاده از محیط کاری مشترک باید از آن آگاهی داشته باشند، قوانین و فرهنگ استفاده از این فضاها است. چرا که در هر جامعه اشتراکی اگر این قوانین وضع و رعایت نشوند، بدون شک محیط کار برای هیچ یک از افراد مفید فایده نخواهد بود. بنابراین شرط اصلی این اشتراک و آغاز تعاملات، شرط مراعات و پیروی از همین قوانین است.

این فرهنگ ها و قوانین، موضوعی است که کمتر به آن اشاره شده و همگی آن ها توصیه هایی است که برای هرچه بهتر شدن و پربازده شدن محیط کاری مشترک شما گفته می شود. برخی از مواردی که در ادامه خواهید خواند، جزو قوانین لازم الاجرای این محیط ها و برخی دیگر از آن‌ها فرهنگ هایی است که خودتان باید در خود ایجاد کنید؛ اما از آنجایی که در نهایت این رعایت همه موارد فوق است که فضای کار اشتراکی را به محیطی ایده آل تبدیل می کند، بنابراین همه را بدون اولویت و تمیز قائل شدن در اینجا ذکر می کنیم:

 

  • محیطی بر پایه دوستی و سازگاری بسازید: به خاطر داشته باشید که لازمه موفقیت در هر محیطی و بخصوص در دفتر کاری مشترک، داشتن وقار، صبر، سازگاری و روحیه دوستی و مدارا است. از آنجایی که اغلب اوقات کارآفرینان و متخصصان و فریلنسر ها در این محیط مشغول کارند، انتظار می رود که همگی محیطی بر پایه دوستی، همکاری، همدلی و سازگاری و صبوری غالب باشد و تمام این ها در انعکاس رفتار شما در محیط کار اشتراکی نمایان می شود.
  • محیط را بهتر از آنچه تحویل گرفته اید، تحویل دهید: این یک فرهنگ بسیار مهم است که در کارهای تیمی و بخصوص شرکت های فضای کار اشتراکی از اهمیت بالایی برخوردار است. بخاطر داشته باشید که میز کار و اتاق کار اشتراکی مانند میز کار شخصی خودتان است تنها با یک تفاوت! نحوه برخورد دیگران با آن و نظم و تمیزی شان رضایت شما و نحوه برخورد شما و نظم و نظافت شما، رضایت دیگران را در پی خواهد داشت. بنابراین بسیار مهم است که دقت کنید هنگام ترک میز کار، آنجا را مانند آنچه تحویل گرفته اید و حتی بهتر از قبل به نفرات بعد از خود بسپارید.
  • گوشی تلفن همراه خود را بر روی حالت بی صدا، کم صدا یا ویبره بگذارید: همانطور که پیش از این نیز توضیح دادیم، محیط کار اشتراکی، محیطی برای تمرکز و کار در آرامش برای تمام تیم ها و افراد است. بنابراین باید سعی کنیم تمام تلاش مان را برای حفظ آرامش محیط انجام دهیم. کم صدا یا بی صدا کردن تلفن یکی از آن عواملی است که در آرامش محیط تاثیر بسزایی دارد. چرا که اغلب افراد بخاطر کار به آنجا می آیند و بنابراین حجم تماس ها و مکالمات بسیار زیاد خواهد بود.
  • از مکالمات تلفنی پر صدا پرهیز کنید: از آنجایی که در فضای کاری مشترک حجم مکالمات تلفنی و از راه دور کم نیست، الزاماً همگی باید تلاش کنند که با صدای آرام با تلفن صحبت کنند و چالش های کاری را در درون اتاق و یا سالن های مشترک فریاد نزنند! مطمئن باشید هیچکس در آن سالن علاقه ای به شنیدن صحبت های شما حین مکالمه ندارد بنابراین با صدای آرام با تلفن صحبت کنید!
  • ابزارهای مورد نیاز خود را به همراه بیاورید: تعهدات و امکانات هر موسسه فضای کار اشتراکی پیش از رزرو قابل پرسش است و زمانی که به آن محیط می روید از پیش می دانید وظیفه مدیر موسسه این است که چه امکاناتی را در اختیار شما قرار دهد. این امکانات غالباً در تعداد میز و صندلی رزرو شده، اینترنت پرسرعت، نور کافی و شاید پذیرایی روزانه خلاصه گردد. بنابراین باید تمامی ابزارهای لازم برای کار خود را با خود بیاورید و در حین کار دیگر از مدیر سالن و سایر افراد مشغول در آنجا تقاضای ابزار و وسایل نکنید.
  • از لحاظ پوشش، استانداردهای جامعه خود را رعایت کنید: از آنجایی که همه ما تحت تابعیت قوانین جمهوری اسلامی ایران هستیم، بنابراین بر همه مرد و زن لازم است که در محیط کاری مشترک، پوششی مناسب فضای کاری و در چارچوب استانداردهای جامعه داشته باشند.
  • به عطر ها و سایر لوازم آرایش حساسیت زا دقت کنید: یکی دیگر از فرهنگ های کار در محیط های اجتماعی که در تمام جهان به رعایت آن تاکیر می کنند، توجه به استفاده از عطر ها و مواد آرایشی حساسیت زا است. سعی کنید از خوشبخو کننده ها و کرم های با رایحه سبک استفاده کنید تا فضای نهایی بخاطر تجمیع انواع عطرهای سنگین، آزار دهنده نشود.
  • تا سر حد توان مستقل عمل کنید: فرهنگ کار اشتراکی در فضای کار اشتراکی نیازمند رفتاری مستقل از همه افراد است. بسیاری از تخصص های مورد نیاز شما در محیط کاری مشترک در اطراف شما است. اما هرکسی مشغول تمرکز بر روی کار خود است و عدم استقلال شما ممکن است سبب اختلال در کار دیگران شود. بنابراین سعی کنید میز کار و فضای کار اشتراکی را از خود دانسته و با شخصیتی مستقل در آنجا به کار بپردازید.
  • به شبکه سازی و ایجاد ارتباطات تازه بیاندیشید: یکی از کارهایی که در محیط کاری مشترک باید بسیار به آن بیاندیشید، این است که سعی کنید با تعامل و دوستی، به خلق ارتباطات تازه و گسترش شبکه ارتباطی سازنده خود بپردازید.
  • کلام رسمی مناسب فضا را برگزینید: از آنجایی که محیط کارش مشترک فضایی صمیمی و بسیار پویا است، گاهی ممکن است به دلیل راحتی خودمان، ادبیات و شوخی های صمیمی دوستانه و تیمی خود را با خود به آن فضا ببریم. توصیه می کنیم در اوج صمیمیت نیز ادبیات مناسب فضای کاری را برای کار کردن در این محیط ها برگزینید.
  • غذای مناسب فضا را با خود ببرید: برای وعده غذایی که بین کار باید صرف شود به نوعی برنامه ریزی داشته باشید؛ چرا که هر غذایی مناسب فضای کار اشتراکی نیست و بهتر است غذاهای آماده و کم عطر مانند انواع فینگرفود، کلاب، ساندویچ و مواردی از این دست را برای صرف در محیط های اشتراکی با خود ببرید. بدین ترتیب دیگر محیط کاری تان بوی قرمه سبزی و قیمه تلفیق شده نیز نخواهد گرفت!
  • به حریم شخصی دیگران تجاوز نکنید: محیط رزرو شده شما مرزهای معینی دارد و این انتظار می رود که وسایل خودتان را در همان محیط محدود کنید. اتاق های خالی، صندلی های خالی و میزی که از طرفی فضای خالی دارد می تواند رزرو شود اما اگر حریم شما نیست بنابراین بهتر است که فضای محدود خود را استفاده کنید و برای تیم خود، بیشتر از آنچه به شما تعلق دارد بدون هماهنگی استفاده نکنید.
  • به مسئولیت های محدود مدیر مجموعه و سالن دار احترام بگذارید: مدیر مجموعه و سالن، منشی شخصی شما نیست و قرار هم نیست چیزی فراتر از آنچه تعهد نموده برای شما ایجاد کند. بنابراین انتظار وظایفی بیش از وظایف منتج به حفظ نظم و آرامش سالن را از او نداشته باشید.
  • وسایل اشتراکی را با دیگران مشترک شوید: برخی از افراد این دیدگاه را دارند که امکانات اشتراکی امکاناتی است که برای شخص آن ها تهیه شده. قطعاً هم برای شما تهیه شده اما شمای نوعی! بنابراین سعی کنید هنگام کار در فضای کار اشتراکی وسایل مشترک را مال خود نکنید تا دیگران نیز بتوانند از آن ها استفاده کنند.
  • در ساعات سکوت و استراحت، مدارای دیگران را نیز بکنید: این قاعده که هرجا دیگران توقف کردند شما گاز دهید در محیط کاری مشترک خیلی صحت ندارد! منظورمان این است که در ساعاتی که همگی به استراحت در محیط های استراحت مشغولند، مراعات دیگران را داشته باشید و با صدای بلند به کار نپردازید.
  • فضای پذیرایی محیط کار اشتراکی را با خدمات رستوران اشتباه نگیرید: باید تصور کنید که محیط پذیرایی مال خودتان است. چرا که حقیقت هم جز این نیست و محیط صمیمی و کاری فضای کار اشتراکی ایجاب می کند که پذیرایی هایی در حد معمول در اختیار همگان قرار دهد. بنابراین انتظار خدمات رستوران های درجه۱ را از بخش پذیرایی و آشپزخانه این شرکت ها نداشته باشید.
  • شخصی سازی ممنوع: لطفا از هرگونه تغییر در فضا و وسایل محیط بدون هماهنگی با مدیر مجموعه خودداری نمایید. بدین ترتیب علاوه بر حفظ روحیه کار تیمی، به حفظ نظم مجموعه نیز کمک خواهید کرد.
  • روحیه کار گروهی را در خود تقویت کنید: همانطور که برای کار در تیم خود داشتن روحیه کار تیمی الزامی است، حفظ این روحیه در تمام مراحل کار در کنار تیم های دیگر نیز الزامی ست و برای کار در فضای کار اشتراکی لازم است که روحیه کار تیمی را تماماً در خود تقویت کنیم.

برای رسیدن به فضای کار اشتراکی ایده آل، رعایت قوانین و فرهنگ های حاکم بر آن برای همگی الزامی است.

 

فضای کار اشتراکی، دنیایی گسترده و متنوع است که جدیدترین بیزنس ها می توانند از آن به عنوان مامنی عالی جهت پیشبرد اهداف خود و کسب مزایای بی شمار استفاده کنند. بهترین، جامع ترین و بزرگ ترین مرکز ارائه دهنده خدمات فضای کار اشتراکی در ایران، گروه پارادایس هاب است که بیشترین تعداد شعبه، بیشترین مساحت و بیشترین مشتری در ایران را دارد. گروه پارادایس هاب علاوه بر ارائه خدمات مربوطه، با برگزاری رویدادها و کارگاها های کاربردی، گام های بسیار بزرگی در جهت رشد و توسعه این صنعت نوپا برداشته است.

مقالات

فضای کار اشتراکیفضای کار اشتراکی استارتاپیفضای کار اشتراکی در تهرانلیست فضای کار اشتراکیلیست فضای کار اشتراکی تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *