مقایسه فضای کار اشتراکی با شتاب دهنده‌ها و مراکز رشد

مقایسه فضای کار اشتراکی با شتابدهنده

مقایسه فضای کار اشتراکی با شتاب دهنده‌ها و مراکز رشد نشان می‌دهد که این مجموعه‌ها از لحاظ اهداف، تأمین مالی و … تفاوت‌هایی دارند.

اگر به فکر راه‌اندازی یک استارتاپ هستید،

احتمالا دغدغه تأمین سرمایه، تیم‌سازی و انتخاب محلی برای استقرار تیم خواب راحت از چشمتان ربوده است.

ما یک خبر خوب و یک خبر بد برایتان داریم.

خبر خوب این است که همه این موارد را می‌­توان در اکوسیستم‌­های مختلف یک دنیای استارتاپی یافت.

خبر بد اما این است که همه این مزایا، به تنهایی در یک مجموعه یافت نمی‌شود.

ما در این مقاله به بررسی و مقایسه فضای کار اشتراکی، مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌ها می‌پردازیم.

در پایان با توجه به شرایطتان می‌توانید بهترین مجموعه برای همکاری را انتخاب کنید.

مراکز رشد

اهداف

بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها با همکاری مراکز رشد به دنبال یافتن اولین مشتریان خود هستند.

به طور معمول، مراکز رشد در حوزه خاصی مانند فناوری فعالیت می‌­کنند.

دوره زمانی

نکته جالب در مورد مراکز رشد، این است که آنها به هیچ برنامه­ و یا جدول زمانی وابسته نیستند.

در بیشتر موارد، آنها از ۶ ماه تا یک سال و با چارچوب زمانی کلی کار می‌­کنند.

از آنجا که آنها به استارتاپ­‌ها کمک می­‌کنند تا از مرحله ایده به MVP برسند، پیش‌بینی مدت زمان آن دشوار است.

به همین دلیل، آنها وقت زیادی را برای استارتاپ‌ها در نظر می‌گیرند

و می­‌دانند که احتمالاً برخی از فعالیت‌ها در طول مسیر تکرار می‌شوند.

تأمین مالی

غالباً مراکز رشد برای مؤسسان تأمین سرمایه انجام می‌دهند،

اما بندرت پیش می­‌آید که کل هزینه‌ها را بر عهده بگیرند.

سرمایه، متناسب با اندازه مرکز رشد و نیازهای استارتاپ در نظر گرفته می‌شود.

برای این سرمایه‌گذاری، بنیان‌گذاران استارتاپ معمولاً موظفند تا ۱۲ درصد از سهام خود را به مرکز رشد ارائه دهند.

فواید

مراکز رشد برای کارآفرینان و تیم‌­های پذیرفته شده، ارزش منحصر بفردی خلق می‌کنند.

نه تنها استارتاپ‌ها برای ورود مجبور به پرداخت هزینه­‌ای نیستند،

بلکه یک فضای کاری به صورت کاملا رایگان در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

علاوه بر فضا و سرمایه، مراکز رشد استارتاپ‌ها، شبکه گسترده‌ای از مربیان و متخصصین خبره را برای همراهی استارتاپ‌ها در مراحل مختلف رشد در نظر می‌گیرند.

مراکز رشد به جای اینکه فقط درگیر تأمین کمک‌های مالی شوند،

کمک­‌های غیر مالی نیز به بنیان‌گذاران ارائه می‌دهند.

شتاب‌دهنده‌­ها

اهداف

هدف یک شتاب دهنده استارتاپ مشخص است: آنها به خاطر تسریع در فرآیند رشد استارتاپ­‌ها به وجود آمده‌اند.

عموما استارتاپ‌ها در اوایل چرخه رشد خود مشتری سودآوری ندارند و به همین دلیل شتاب دهنده­‌ها با سرمایه‌داران و سرمایه‌گذاران همکاری می‌کنند.

وجود سرمایه‌گذاران یکی از دلایل اصلی ارزشمند بودن شتاب‌دهنده‌ها برای استارتاپ‌ها است.

هدف یک شتاب‌دهنده، همسو کردن سرمایه‌گذاران با بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها به منظور هم افزایی است، که نوآوری و رشد سریع را تسهیل می‌­کند.

دوره زمانی

شتاب دهنده­‌ها معمولاً در یک بازه زمانی ثابت کار می‌کنند،

که هر سال به دو یا سه دوره زمانی تقسیم می‌شوند.

تعداد استارتاپ­‌ها در هر دوره، از ۱۲ تا ۱۰۰ متغیر است،

اما وجود استارتاپ­‌های بیشتر در هر دوره، میزان بودجه موجود برای هر کدام را محدود می­‌کند.

هر دوره، ۳-۶ ماه به طول می­‌انجامد و طی آن زمان از استارتاپ‌ها انتظار می‌رود

تمام فعالیت‌های قانونی و مالی خود را به طور کامل انجام دهند،

با شناخت بازار هدف فعالیت‌های بازاریابی خود را شروع کنند

و در نهایت به سود برسند.

اساساً شتاب‌دهنده­‌ها سعی می­‌کنند طی چند ماه، کارهایی را که معمولاً در یک سال انجام می­‌شود را به نتیجه برسانند.

پیوستن به شتاب‌دهنده‌ها

اکثر شتاب­‌دهنده­‌ها فقط تیم­‌ها را پذیرش می­‌کنند،

اما اگر پای یک ایده ناب در میان باشد،

تعداد معدودی از آنها برای تأمین سرمایه یک کسب‌وکار بدون تیم نیز مؤافقت می‌کنند.

تأمین مالی

پیوستن به یک شتاب‌دهنده هیچ هزینه‌ای در پی ندارد.

یکی از بزرگترین مزیت شتاب‌دهندگان نسبت به مراکز رشد و برخی از مجموعه‌های دیگر، این است که آنها به بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها، یک برنامه مدون ارائه می‌دهند.

برخی حتی با استفاده از ابزارهای متنوع، امکان دسترسی به این برنامه را از راه دور در اختیار استارتاپ‌ها قرار می‌دهند.

علاوه بر آموزش، شتاب‌دهنده‌­ها بسیاری از مزایای مهم دیگر، مانند شبکه گسترده‌ای از سرمایه‌گذاران و کارمندان خبره­ را در اختیار استارتاپ‌ها قرار می‌دهند.

شتاب­‌دهنده­‌ها، استارتاپ‌های پذیرش شده را از مرحله نمونه اولیه تا تولید محصول نهایی و مقیاس‌پذیری آن، همراهی و حمایت می‌کنند.

یک نکته مهم

اکثر شتاب‌دهنده‌­ها، مانند مراکز رشد، در یک حیطه عمومی فعالیت دارند.

اما برخی از آنها حیطه محیط زیست و یا امنیت سایبری برایشان در اولویت قرار  دارد؛

یا حتی علاقه خاصی به شرکت­‌هایی که مؤسس آنها زنان هستند نشان می‌دهند.

اگر استارتاپ دارید حتما در شهر خود به دنبال شتاب دهنده باشید،

زیرا این شتاب دهنده‌­ها، معدنی از تجربه و اطلاعات هستند

که می­‌توانند آن را به شما منتقل کنند.

فضای کار اشتراکی

اهداف

هدف اصلی یک فضای کار اشتراکی، فراهم کردن دفاتر انعطاف­‌پذیر و مقرون به صرفه­ برای استارتاپ‌ها و مشاغل کوچک است.

شرکت‌های بزرگ، اجاره و یا خرید فضای اداری را بسیار سودمند می‌­دانند،

اما برای مشاغل جدید، ریسک و بار مالی بزرگی محسوب می‌شود.

به همین دلیل، فضاهای کار اشتراکی، گزینه جدید و جالبی برای مستقر شدن تیم‌ها یا افراد هستند.

دوره زمانی

تقریباً هیچ وقت یک برنامه زمانی مشخص، یا برنامه‌­ای که استارتاپ‌ها هنگام پیوستن به یک فضای کار اشتراکی دنبال کنند، وجود ندارد.

برای فضای کار اشتراکی معمولاً اجاره بها ماهانه پرداخت می‌­شود.

قیمت فضاهای کار اشتراکی با توجه به تعداد میز و صندلی و یا عمومی و خصوصی بودن فضا برای هر تیم متفاوت است.

در اکثر مواقع قرارداد بلندمدت استارتاپ‌ها جهت استقرار در یک فضای کار اشتراکی شامل تخفیف می‌شود.

پیوستن به فضای کار اشتراکی

بهترین نکته در مورد فضاهای کار اشتراکی برای استارتاپ­‌ها، این است که هیچ فرآیند ثبت درخواستی برای عضویت وجود ندارد.

هرگاه که تصمیم به استفاده از فضای کار اشتراکی گرفتید

کافیست تصمیمتان را اعلام کنید و البته دست در جیب کنید!

تأمین مالی

نکته­‌ای مهم در مورد فضای کار اشتراکی، این است که استارتاپ‌ها نیز برای کار در این فضاها باید هزینه پرداخت کنند.

اما روی دیگر سکه این است که بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها، می­‌توانند تمام سهام خود را حفظ کنند.

فضاهای کار اشتراکی معمولاً در ازای ارائه خدمات درخواست سهام نمی‌کنند.

فواید

مانند مراکز رشد و شتاب دهنده‌­ها، فضاهای کار اشتراکی نیز محیطی دلنشین را فراهم می‌کنند.

همه آنها قهوه، چای، و آب رایگان و برخی حتی میان وعده رایگان نیز دارند.

گرچه فضاهای کار اشتراکی به بنیان‌گذاران نوپا امکان دسترسی به سرمایه‌داران و مشاوران سرمایه گذار را نمی­‌دهد،

اما در دل این فضاها فرصت‌های همکاری نهفته است.

 اگر شما یک استارتاپ نوپا هستید

و برای راه‌اندازی کسب‌وکارتان به حمایت نیاز دارید،

فضای کار اشتراکی را انتخاب نکنید.

اگر یک استارتاپی هستید که به میزان قابل قبولی از تولید محصول رسیده و در مرحله سوددهی هستید،

فضای کار اشتراکی یک گزینه عالی برای شما است.

همانطور که می­بینید، استارتاپ‌ها برای تأمین سرمایه گزینه‌های زیادی پیش رو دارند.

این که آیا شما فقط یک کارآفرین با یک ایده خاص هستید،

یا یک شرکت کاملاً سودآور؛

همیشه گزینه­‌ای برای شما وجود دارد.

نکته اصلی این است که تفاوت‌های موجود در گزینه­‌ها را بدانید.

مقایسه فضای کار اشتراکی با دیگر مجموعه‌ها

در مقایسه فضای کار اشتراکی باید گفت،

مراکز رشد استارتاپ طرح لازم را به تیم‌­های اولیه ارائه می­‌دهند تا از مرحله ایده به محصول اولیه برسند.

شتاب‌دهنده‌­ها بیشتر با تیم­‌هایی کار می‌کنند که به تولید محصول نهایی رسیده‎‌­اند،

و به دنبال رشدی سریع هستند.

و در آخر اینکه، اگر نیازی به سرمایه‌های مادی برای پیشبرد اهداف استارتاپ خود ندارید،

فضای کار اشتراکی را به طور جدی در نظر بگیرید؛

زیرا آنها بسیاری از مزایای شتاب دهنده­‌ها و مراکز رشد را ارائه می­‌دهند،

اما از تیم استارتاپ هیچ گونه سهامی درخواست نمی­‌کنند.

آیا تاکنون از شتاب‌دهنده‌ها، مراکز رشد یا فضای کار اشتراکی استفاده کرده‌اید؟ چه تفاوت‌ها یا شباهت‌های دیگری دارند؟

نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

مقایسه فضای کار اشتراکی را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

شماره دفتر کار: ۰۲۱۲۸۴۲۶۹۵۹

آدرس دفتر کار: شعبه مرکزی: تهران، بلوار ارتش غرب، بعد از بلوار اوشان، خیابان ابوالفضل صمیع، شعبه باغ بهشت

 

https://www.linkedin.com/company/paradisehub

https://t.me/paradisehub

https://twitter.com/paradisehubir

https://www.instagram.com/paradisehub.ir

مقالات

۲ دیدگاه ها

  • معمولا اکثر استارتاپها در شروع کار به جز به یک فضای کاری و یک لب تاب چیز خاص دیگه ایی مثل سرمایه و … نیاز ندارن. به همین دلیل من خودم از این فضای کار اشتراکی استفاده می کنم و هر زمان سایت و ایده ام به مرحله لانچ و بازاریابی رسید می تونم از شتاب دهنده ها یا مراکز رشد استفاده کنم.
    تنها چیزی که یک تیم در مراحل اولیه نیاز داره همین فضای کاری هست که واقعا با توجه به قیمت اجاره ها ونوپا بودن کسب و کار، اجاره کردن دفاتر کاری در توان هر کسی نیست.
    مطالبتون خیلی عالیه و خدا قوت بابت همچین فضای کاری که در اختیار علاقه مندان قرار می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *