مقایسه فضای کار اشتراکی با شتاب دهنده‌ها و مراکز رشد

مقایسه فضای کار اشتراکی با شتابدهنده

اگر به فکر راه‌اندازی یک استارتاپ هستید، ممکن است به دنبال سرمایه، فضای اداری، تیم، یا حتی یک ایده باشید. خبر خوب این است که همه این موارد را می‌­توان در اکوسیستم‌­های مختلف یک دنیای استارتاپی یافت. خبر بد این است که همه این مزایا، به تنهایی در یک مجموعه یافت نمی‌شود. ما در این مقاله به بررسی و مقایسه فضای کار اشتراکی ، مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌ها می‌پردازیم.

مراکز رشد

اهداف

مراکز رشد به بنیان‌گذاران کمک می­‌کنند تا گرد هم آیند و اولین مشتریان خود را پیدا کنند. به طور معمول، مراکز رشد در جایگاه خاصی مانند “فن‌آوری” یا “پایداری” عمل می‌­کنند.

دوره زمانی

نکته جالب در مورد مراکز رشد، این است که آنها به هیچ برنامه­ و یا جدول زمانی وابسته نیستند. در بیشتر موارد، آنها از ۶ ماه تا یک سال و با چارچوب زمانی کلی کار می‌­کنند. از آنجا که آنها به استارتاپ­‌ها کمک می­‌کنند تا از مرحله ایده به MVP برسند، پیش‌بینی آن از لحاظ زمانی دشوار است. به همین ترتیب، آنها وقت زیادی را برای استارتاپ‌ها در نظر می‌گیرند و می­‌دانند که احتمالاً یکسری تکرار در طول مسیر وجود خواهد داشت.

تأمین مالی

مراکز رشد، غالباً برای مؤسسان تأمین سرمایه انجام می‌دهند، اما بندرت پیش می­‌آید که کل هزینه‌ها را بر عهده بگیرند.

سرمایه، بسته به اندازه مرکز رشد و نیازهای استارتاپ تخصیص داده می‌شود. برای این سرمایه‌گذاری، بنیانگذاران استارتاپ معمولاً موظفند تا ۱۲ درصد از سهام خود را به مرکز رشد ارائه دهند.

فواید

مراکز رشد برای کارآفرینان و تیم‌­های پذیرفته شده، خلق ارزشی منحصر بفرد دارند. نه تنها استارتاپ‌ها برای ورود مجبور به پرداخت هزینه­‌ای نیستند، بلکه یک فضای کاری به صورت کاملا رایگان در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

علاوه بر فضا و سرمایه، مراکز رشد استارتاپ‌ها، شبکه گسترده‌ای از مربیان و متخصصین خبره را برای همراهی استارتاپ‌ها در مراحل مختلف رشد در نظر می‌گیرند. مراکز رشد به جای اینکه درگیر جمع­‌آوری کمک‌های مالی شوند، تمایل به ارائه کمک­‌های عمومی به بنیانگذاران دارند.

شتاب‌دهنده‌­ها

اهداف

هدف یک شتاب دهنده استارتاپ مشخص است: آنها به خاطر تسریع رشد استارتاپ­‌ها به وجود آمده‌اند. کسب‌وکارهایی که در استارتاپ‌ها مستقر می‌شوند تقریباً همیشه محصول و مشتری کافی ندارند. شتاب دهنده­‌ها با سرمایه‌داران و سرمایه‌گذاران دست به دست هم می‌­دهند. وجود سرمایه‌گذاران یکی از دلایل اصلی ارزشمند بودن شتاب‌دهنده‌ها برای استارتاپ‌ها است. هدف یک شتاب‌دهنده، همسو کردن سرمایه‌گذاران با بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها به منظور ایجاد هم افزایی است، که نوآوری و رشد سریع را تسهیل می­کند.

دوره زمانی

شتاب دهنده­ها معمولاً در یک بازه زمانی ثابت کار می‌کنند، که هر سال به دو یا سه دوره زمانی تقسیم می‌شوند. تعداد استارتاپ­ها در هر دوره، از ۱۲ تا ۱۰۰ متغیر است، اما وجود استارتاپ­های بیشتر در هر دوره، میزان بودجه موجود برای هر کدام را محدود می­کند.

هر گروه، ۳-۶ ماه به طول می­‌انجامد و طی آن زمان انتظار می­‌رود که استارت­اپ‌­ها تمام فعالیت‌های قانونی و مالی خود را به طور کامل انجام دهند، پس از شناخت بازار هدف فعالیت‌های بازاریابی خود را شروع کنند و در نهایت به سود برسند. اساساً شتاب‌دهنده­‌ها سعی می­کنند طی چند ماه، کارهایی را که معمولاً در یک سال انجام می­‌شود را به نتیجه برسانند.

پیوستن به شتاب دهنده‌ها

اکثر شتاب­دهنده­‌ها فقط تیم­‌ها را وارد برنامه­‌های خود می­‌کنند، اما اگر فرصت مناسبی بدست آید، تعداد معدودی از آنها برای تأمین سرمایه یک کسب‌وکار بدون تیم، تمایل پیدا خواهند کرد.

تأمین مالی

پیوستن به یک شتاب دهنده هیچ هزینه‌ای در پی ندارد.

یکی از بزرگترین مزیت شتاب‌دهندگان نسبت به مراکز رشد و برخی از نهادهای دیگر، این است که آنها به بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها، یک برنامه مدون ارائه می‌دهند. برخی حتی با استفاده از ابزارهای متنوعی که ارائه می‌­­دهند، امکان دسترسی به این برنامه را از راه دور دارند.

علاوه بر آموزش، شتاب دهنده‌­ها بسیاری از مزایای مهم دیگر، مانند شبکه گسترده‌ای از سرمایه گذاران و کارمندان خبره­ را در اختیار استارتاپ‌ها قرار می‌دهند.

شتاب­دهنده­‌ها، استارتاپ‌های موجود را از مرحله نمونه اولیه تا تولید محصول نهایی و مقیاس‌پذیری آن، همراهی و حمایت می‌کنند.

یک نکته مهم

اکثر شتاب‌دهنده‌­ها، مانند مراکز رشد، در یک حیطه عمومی فعالیت دارند. اما مواردی وجود دارد که به نیازهای محیط زیست و به امنیت سایبری توجه می‌کنند؛ یا علاقه خاصی به شرکت­هایی که مؤسس آنها زنان هستند نشان می‌دهند. حتما در شهر خود به دنبال شتاب دهنده باشید، زیرا این شتاب دهنده­ها، معدنی از تجربه و اطلاعات هستند که می­‌توانند به شما منتقل کنند.

 

فضای کار اشتراکی

اهداف

هدف اصلی یک فضای کار اشتراکی، فراهم کردن دفاتر انعطاف­‌پذیر و مقرون به صرفه­ برای استارتاپ‌ها و مشاغل کوچک است. شرکت‌های بزرگ، اجاره فضای اداری سنتی را بسیار سودمند می‌­دانند، اما برای مشاغل جدید، ریسک و بار مالی بزرگی محسوب می‌شود. به همین دلیل، فضاهای کار اشتراکی، گزینه جدید و جالبی برای مستقر شدن تیم‌ها یا افراد هستند.

دوره زمانی

تقریباً هیچ وقت یک برنامه زمانی مشخص، یا برنامه­ای که استارتاپ‌ها هنگام پیوستن به یک فضای کار اشتراکی دنبال کنند، وجود ندارد. برای فضای کار اشتراکی معمولاً اجاره بها ماهانه پرداخت می‌­شود. قیمت فضاهای کار اشتراکی با توجه به تعداد میز و صندلی و یا عمومی و خصوصی بودن فضا برای هر تیم متفاوت است. در اکثر مواقع چنانچه یک استارتاپ قصد استقرار در یک فضای کار اشتراکی را به صورت بلند مدت داشته باشد قراردادش شامل تخفیف می‌شود.

پیوستن به فضای کار اشتراکی

بهترین نکته در مورد فضاهای کار اشتراکی برای استارتاپ­‌ها، این است که هیچ فرآیند ثبت درخواستی برای عضویت وجود ندارد. اگر پول دارید و فضای آنها را در نیاز دارید شما به سرعت در آنجا مستقر می‌شوید.

تأمین مالی

نکته­‌ای مهم در مورد فضای کار اشتراکی، این است که استارتاپ‌ها نیز برای کار در این فضاها باید هزینه پرداخت کنند. اما روی دیگر سکه این است که بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها، می­‌توانند تمام سهام خود را حفظ کنند. فضاهای کار اشتراکی معمولاً در ازای ارائه خدمات درخواست سهام نمی‌کنند.

فواید

مانند مراکز رشد و شتاب دهنده‌­ها، فضاهای کار اشتراکی نیز محیطی دلنشین را فراهم می‌کنند. همه آنها قهوه، چای، و آب رایگان و برخی حتی میان وعده رایگان نیز دارند. گرچه فضاهای همکاری به بنیانگذاران نوپا امکان دسترسی به سرمایه داران و مشاوران سرمایه گذار را نمی­‌دهد، اما در دل این فضاها فرصت‌های همکاری نهفته است.

 اگر شما یک استارتاپی نوپا هستید و به حمایت برای راه‌اندازی کسب‌وکارتان نیاز دارید، فضای کار اشتراکی را انتخاب نکنید. اگر یک استارتاپی هستید که به حد تولید مناسب محصول رسیده و سود کسب می­‌کنید، فضای همکاری یک گزینه عالی برای شما است.

همانطور که می­بینید، استارتاپ‌ها برای تأمین سرمایه گزینه‌های زیادی پیش رو دارند. این که آیا شما فقط یک کارآفرین با یک ایده خاص، یا یک شرکت کاملاً سودآور هستید، همیشه گزینه­‌ای برای شما وجود خواهد داشت. نکته اصلی این است که تفاوت­‌های موجود در گزینه­‌ها را بدانید.

 

مقایسه فضای کار اشتراکی با دیگر مجموعه‌ها

مراکز رشد استارتاپ طرح لازم را به تیم‌­های اولیه ارائه می­‌دهند تا از مرحله ایده به محصول اولیه برسند. شتاب‌دهنده‌­ها بیشتر با تیم­‌هایی کار می‌کنند که به بازار محصول رسیده‎‌­اند، و به دنبال پیمایشی سریع هستند. و در آخر اینکه، اگر نیازی به سرمایه‌های مادی برای پیشبرد اهداف استارتاپ خود ندارید، فضای کار اشتراکی را به طور جدی در نظر بگیرید؛ زیرا آنها بسیاری از مزایای شتاب دهنده­‌ها و مراکز رشد را ارائه می­‌دهند، اما آنها از تیم استارتاپ هیچ گونه سهامی درخواست نمی­‌کنند.

آیا شما با مقایسه فضای کار اشتراکی با شتاب دهنده‌ها و مراکز رشد به شباهت‌ها و تفاوت‌های دیگری مواجه می‌شوید؟

آنرا با ما در میان بگذارید.

مقالات

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *