شروع استارتاپ | چگونه استارتاپ بسازیم

شروع استارتاپ

استارتاپ ها جدید ترین نوع کسب و کار هستند که از نیمه دوم قرن بیستم آغاز شده و از ابتدای قرن بیست و یکم به اوج خود رسیدند. هرچند موفق ترین و ثروت ساز ترین کسب و کار های  قرن بیستم کارخانه جات صنعتی و معادن بوده اند، اما در قرن ۲۱ بزرگ ترین کمپانی ها و ثروتمند ترین افراد جهان همگی در زمره موفق ترین کارآفرینانی بوده اند که شرکتی استارتاپی را تاسیس نموده اند. به همین خاطر گرایش اصلی افراد در قرن حاضر، ایجاد یک استارتاپ و رونق بخشیدن به آن است.

از آنجایی که چالش برانگیز ترین گام راه اندازی یک استارتاپ، همان گام اول یعنی شروع استارتاپ است، در این مقاله بر آن شدیم که مراحل شکل گیری یک استارتاپ را با شما در میان بگذاریم.

مراحل ساخت یک استارتاپ

استارتاپ یک کسب و کار نوآورانه است که می تواند راهکارهایی نو برای حل مشکلات موجود ارائه دهد. در واقع استارتاپ ها در جستجوی راه حل هایی جدید برای کمک به بشریت هستند و در این راه، مراحل رشد و تکامل خود را مرحله به مرحله طی می کنند. گام های اساسی برای شروع استارتاپ به ترتیب زیر است:

  • آینده بینی و ایده یابی:

مهم ترین و بنیادی ترین مسئله برای راه اندازی یک استارتاپ، داشتن یک ایده جدید است. شروع استارتاپ بدون یک ایده تازه که بتواند تغییری در سبک زندگی و یا کار کردن افراد ایجاد کند، ناممکن است. برای این منظور لازم است که آینده بینی خود را تقویت کنید، نیاز بعدی جامعه یا راه حل یک مشکل همگانی را کشف کنید و آن را یادداشت کنید. یادداشت های خود را بارها و بارها پرداخت کرده و به اوج پختگی برسانید. سعی کنید تا آنجا که می توانید درباره همه جوانب بیاندیشید؛ هرچند که لازم نیست الزاماً ایده اولیه شما کامل باشد.

  • ایجاد یک طرح اولیه:

ایجاد یک طرح اولیه در شروع استارتاپ از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یک ایده مادامی در ذهن یا بر روی کاغذ باشد، نمی تواند نظر کسی را به خود جلب نماید. بنابراین خدمات یا محصولات خود را به یک طرح اولیه تبدیل نمایید. طرح اولیه شما می تواند یک طرح تئوری توجیهی با توجیح درآمد و پرداخت به همه جزئیات کسب و کار باشد. اگر این ایده مربوط به اختراع یک محصول است، می تواند نمونه اولیه یا طرح اسکیس شده آماده اختراع آن باشد. هرچه که هست، باید چیزی باشد که بتواند یک سرمایه گذار را راضی کند تا ریسک سرمایه گذاری بر روی طرح را بپذیرد.

استارت آپ

  • ثبت ایده و طرح:

بسیار مهم است که طرح مکتوب خود را به ثبت برسانید. این کار نه تنها مانع از سرقت ایده شما می شود، بلکه می تواند از پرداختن دیگران به همان ایده یا طرح نیز جلوگیری کند. زمانی که ایده یا طرحی را با نام خود به ثبت می رسانید، دیگر آن ایده از آن شما است و استفاده دیگران از آن بدون اجازه شما میسر نخواهد بود.

  • پرداخت و ایجاد شفافیت:

فراموش نکنید که طرح اولیه شما همواره نیاز به پردازش بیشتر دارد. این موضوع به قدری مهم است که می بینید بزرگترین کمپانی های جهان نیز هنوز مشغول تکمیل ایده اولیه خود و گسترش کسب و کار شان هستند. آمازون با ایده فروش اینترنتی کتاب آغاز کرد و امروز همه آنچه می خواهید را می توانید در آن بیابید. اینستاگرام پلتفرمی برای عکاسان حرفه ای بود که عکس های خود را به همراه توضیحاتی در آن به اشتراک بگذارند؛ اما امروز تبدیل به یکی از غول های ارتباطی جهان شده است. حتی فیس بوک نیز برای دانشجویان خجالتی و غیر اجتماعی دانشگاه هاروارد طراحی شد و به این حد کمال رسید. بنابراین هرگز فکر نکنید که طرح یا ایده اولیه شما کامل است. همواره مشغول بهتر کردن آن باشید.

 

  • ارائه طرح:

بسیار می شنویم که مخترعانی بوده اند که اختراعات شان توسط فردی دیگر به شهرت جهانی رسید. مثلا اختراع لامپ یا اختراع تلفن و حتی اختراع هواپیما را به کسانی نسبت می دهند که با آنان که ما میشناسیم، فرق دارند. دلیل این موضوع آن است که بخش مهمی از موفقیت یک ایده یا طرح، ارائه آن است. شما به عنوان یک کارآفرین بالقوه باید طرح استارتاپی خود را به صد ها یا هزاران نفر ارائه دهید. مثل داستان معروف سرهنگ ساردس و مرغ های کنتاکی، اکثر بنیانگذاران یک استارتاپ ایده اولیه خود را به صدها نفر ارائه کرده اند و سعی کردند خودشان و ایده استارتاپ شان را با همگان به اشتراک بگذارند.

  • جذب سرمایه گذار:

طرح ثبت شده خود را برای یافتن سرمایه گذار، منتشر کنید. در جشنواره های مربوطه شرکت کنید. به مراکز و شرکت های سرمایه گذاری بروید و طرح خود را به همه ارائه دهید. تنها کسی که با نشستن موفقیت کسب می کند، مرغی است که بر روی تخم مرغ های خود نشسته است. پس برخیزید و بی درنگ به تلاش ادامه دهید.

  • شراکت در استارتاپ:

بر خلاف کسب و کار های سنتی، استارتاپ ها با شراکت بهتر و بیشتر رشد می کنند. این فکر کهنه که شراکت خوب نیست را دور بریزید. برای رشد استارتاپ، ایجاد تیم و انجام کار تیمی اجباری است. شما همچنین می توانید استارتاپ های کوچک دیگری را بیابید که هم راستای شما کار می کنند و با شراکت با آن ها ایده خود را گسترش دهید.

  • مشتری یابی و جذب کاربر:

حال که طرح شما به اجرا رسیده، مهم ترین موضوع جذب کاربر و مشتری یابی است. سعی کنید این کار را تماماً بر اساس اصول انجام دهید و از مقالات و کتاب های مرتبط استفاده کنید. این مرحله، گامی است که تا ابد باید ادامه دهید.

  • پشتیبانی:

وفادار کردن مشتری از یافتن مشتری مهم تر است. با پشتیبانی صحیح و استاندارد مشتریان خود را برای خود حفظ نمایید و سعی کنید با جلب رضایت شان، آن ها را به معرفی شما به دیگران تشویق نمایید.

  • تکرار، تکرار و تکرار:

هر یک از مراحل شروع استارتاپ نیازمند این گام است. برای هیچ یک از مراحل خسته و دل زده نشوید و هر کدام را تا کسب موفقیت تکرار کنید. به سرانجام رساندن یک استارتاپ بدون تکرار تمام مراحل بالا کاری غیرممکن است و تفاوت افراد موفق و کسانی که ایده های خود را به دست فراموشی سپرده اند، تنها در همین گام است.

چگونگی شروع استارت آپ

جمع بندی:

فراموش نکنید که برای موفقیت در یک کسب و کار نیاز به ممارست و سخت کوشی دارید. شروع استارتاپ معمولاً سخت ترین مرحله انجام آن است و پس از طی کردن این مرحله است که شما قادر به چشیدن طعم شیرین ثمر کار خود هستید. بنابراین در تمامی مراحل نام برده در این مقاله، سخت کوش، خستگی ناپذیر و با پشتکار باشید.

اینستاگرام پارادیس هاب

مقالات مرتبط:

مقالات

استارت آپاستارت آپ‌هاچگونه استارتاپ بسازیمشروع استارت اپشروع استارتاپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *