راه اندازی استارتاپ

راه اندازی استارتاپ

استارتاپ (Startup) به شرکت­های تازه تاسیس شده برای کارآفرینی اطلاق می­شود. شرکت­های استارتاپ یا نوپا دارای رشد و پیشرفت سریعی بوده و با نوآفرینی به رفع نیاز­های بازار می­پردازند. شرکت­های نوپا به مشاغل جدیدی که قصد دارند بزرگتر شوند اشاره دارد.

این شرکت­ها ممکن است شکست­های بالایی داشته باشند اما برخی به موفقیت­های چشمگیری دست می­یابند. در دنیای امروز شرکت­های استارتاپی وجود دارند که سهام آن­ها بیش از یک میلیارد دلار است. از میان شرکت­های نوپای موفق می­توان به مایکروسافت، فورد موتورز و مک دونالد اشاره کرد.

فعالیت استارتاپ

هر شخصی ایده­ای دارد که برخی از ایده­ها معقول و مناسب می­باشند. حتی اگر ایده­ی شما عالی باشد، تفاوت زیادی میان داشتن یک ایده­ی عالی و راه­اندازی استارتاپ موفق وجود دارد.

فعالیت استارتاپ

راه­ اندازی استارتاپ­ها غالبا توسط یک موسس کارآفرین به منظور حل و رفع یک مشکل ایجاد می­شوند. بنیانگذار یک شرکت نوپا با تولید نمونه­ی اولیه خود با حداقل امکانات و سود، فعالیت خود را آغاز و در ادامه به توسعه نمونه­های خود می­پردازد. روند راه­اندازی استارتاپ طولانی بوده و حتی بیش از سه سال زمان نیاز دارد بنابراین علاوه بر اینکه نا امید شدن در شکل­گیری این شرکت­ها نقشی ندارد، تلاش مداوم و شکیبایی بسیاری نیز لازم است تا نتیجه­ی مورد نظر بدست آید.

فراموش نکنید به دلیل بالا بودن میزان شکست و همچنین نتایج نامشخص، ادامه­ی تلاش در طولانی مدت چالشی برای موسس است. ایده­های نو و جدید و اصول درست طراحی در این مدل شرکت­ها بسیار حائز اهمیت می­باشد تا جایی که می­توان آن را ستون شرکت عنوان کرد.

اصول راه­ اندازی استارتاپ

تعداد بیشماری از شرکت­های کسب­وکار در سراسر جهان وجود دارد که با شکست مواجه شده­ و ناموفق بوده­اند. اما به همان اندازه کم نیستند استارتاپ­هایی که موفقیت­های شایانی بدست آورده و با قدرت به کار خود ادامه می­دهند. ابتدا باید تعیین کنید که ایده شما ارزش و قابلیت تبدیل شدن به یک کسب­وکار و تجارت را دارد. برای موفقیت با یک برنامه­ی کامل فعالیت خود را شروع کنید.

موارد زیادی در شکل­گیری شرکت­های نوپا نقش دارند که به برخی از این اصول در ادامه اشاره شده­است.

  1. طراحی و راه­اندازی استارتاپ با منابع محدود و هزینه­های حداقلی به دلیل عدم اطمینان کامل از کارایی شرکت یکی از موارد مهمی است که باید در نظر داشته باشید.
  2. نیاز بازار را قبل از راه­اندازی بررسی کرده تا با تقاضای ضعیف مواجه نشوید.
  3. برای درک بهتر و درست نیاز مشتریان تحقیق و مشورت کنید.
  4. عدم اطمینان در بسیاری از تصمیم­های استارتاپ­ها، دخیل است درنتیجه برای راه­اندازی باید انعطاف­پذیر باشید.
  5. مشارکت و همکاری با سایر شرکت­ها برای ارائه مدل کسب­وکار خود نیز کارآمد خواهد بود.
  6. رقابت در عرصه مورد نظر نیز از نکاتی است که قابل توجه است.

اصول راه­ اندازی استارتاپ

آموزش راه ­اندازی استارتاپ

بسیاری از موسسات و دانشگاه­ها آموزش­های لازم برای راه­اندازی استارتاپ را ارائه می­دهند. برخی دوره­های کارآفرینی در دانشگاه­ها به موضوع شرکت نوپا نیز می­پردازند. شرکت­های نوپا در هر زمینه­ای می­توانند شکل بگیرند اما اغلب در زمینه تکنولوژی و فناوری فعالیت گسترده­تری دارند.

این جمله از ریچارد برانسون که ” بهترین روش برای یادگیری در هر کاری، انجام دادن آن است” را هرگز از یاد نبرید.

برای راه­اندازی استارتاپ موارد زیادی را باید در نظر داشته باشید. یک استارتاپ موفق مستلزم صبر و پشتکار فراوانی است. یک مجموعه­ی شرکت نوپای قوی شامل افراد کارآفرین، سرمایه­گذاران و مشاوران می­باشد.

اولین قدم برای راه­اندازی طرح ایده­ی مناسب و خلاقانه است. بررسی و تحقیق در مورد ایده خود را انجام داده و با اطلاعات کافی وارد عرصه استارتاپ شوید. مرحله­ی بعدی برآورده هزینه­های احتمالی است. شروع هر کاری نیاز به سرمایه دارند هرچند کارهای کوچک مانند استارتاپ­ها هزینه­ی اولیه­ی بالایی ندارند.

برای تامین هزینه­ های راه­اندازی استارتاپ خود از راه­های مختلفی مانند سرمایه گذاران شخصی، گرفتن وام و… می­توان استفاده کرد. مجموعه­ی کاری و همچنین ترکیب و ساختار کاری خود را انتخاب کنید. نام شرکت یکی از مهم­ترین عواملی است که باید توجه فراوانی به آن کنید. نام استارتاپ شما باید منحصربه فرد، خلاقانه، مرتبط با کاری که انجام می­دهید و گیرا باشد.

شروع و راه­اندازی هر کاری نیاز به دریافت مجوزهای مورد نیاز دارد بنابراین قدم بعدی درخواست و کسب مجوزهای لازم است. دفتر و مکان شرکت را انتخاب کرده و با توجه به نوع کاری که قرار است در شرکت نوپا­ی شما انجام شود تجهیزات و وسلیه­های مورد نیاز را تهیه کنید. محل کار شما باید مناسب با نوع کسب­وکار و همچنین بودجه راه­اندازیتان باشد.

همچنین وب­سایتی برای استارتاپ خود راه­اندازی کنید. بعد از ایجاد وب­سایت حضور خود در دنیای مجازی را پررنگ کنید. در برنامه­های مانند فیسبوک، توییتر و اینستاگرام حضور گسترده داشته و کار و محصولات خود را به نمایش بگذارید.با تکیه بر پشتکار و مجموعه­ی متخصص خود فعالیت استارتاپ خود را آغاز کنید. بازاریابی اصل مهمی در پیشرفت شرکت شما است لذا باید به آن توجه ویژه کرد. با جذب بیشتر مشتریان کسب­وکار خود را ارتقا داده و مجموعه کاری خود را بزرگتر کنید.

نقش پر رنگ تبلیغات در زندگی­های مدرن امروزی را فراموش نکنید. در تبلیغات خود از روش­های جدید و جذاب کمک بگیرید. تبلیغ تا حد زیادی نشان­دهنده­ی برند و نوع کار شماست.

آموزش راه ­اندازی استارتاپ

عواملی که باعث شکست استارتاپ شما می­شود

  1. نیاز بازار: بدون توجه به کمبودها و نیاز بازار کسب­وکاری راه­اندازی کرده باشید.
  2. عدم توانایی در تامین بودجه: برای راه­اندازی استارتاپ به هزینه­های پایه­ای نیاز است و همچنین این بودجه موجود باید به بهترین صورت مدیریت شده تا در ادامه با کمبود منابع مالی مواجه نشوید.
  3. محصول بی­کیفیت: کیفیت در جذب مشتری حرف اول را می­زند همچنین باید در تولید محصولات خلاقیت و نوآوری داشته باشید.
  4. تبلیغات اشتباه: همان طور که گفته شد تبلیغات در موفقیت و جذب مشتری اهمیت بسیاری دارد. برای تبلیغ کار خود حتما از افراد متخصص و کاربلد کمک بگیرید.
  5. عدم صبر و شکیبایی: بسیاری از کار­ها در میانه­ی راه رها می­شوند. برای داشتن استارتاپی موفق هرگز صبر و تلاش مداوم و همه روزه را از یاد نبرید.
  6. کپی برداری ضعیف: نداشتن ایده نو و همچنین کپی از کسب­وکارهای موجود یکی از عوامل شکست شما می­تواند باشد.

عملکرد استارتاپ

اولین وظیفه­ی شرکت بعد از راه­اندازی برای توسعه و پیشرفت جمع­آوری مبلغ قابل توجهی است. بهترین گزینه جذب سرمایه­گذار برای این کار می­باشد. به منظور این کار استارتاپ باید دلایل محکم و یا نمونه اولیه­ی قوی برای متقاعد کردن سرمایه­گذار داشته باشد.

در مراحل اولیه، شرکت­های نوپا در آمد کم و ناچیزی دارند. علاوه بر سرمایه گذارها وام­های کوچک حمایتی دولت نیز راهی برای تامین نیاز مالی اولیه­ی شرکت می­باشد. برای داشتن شرکتی موفق نیاز به فداکاری­ها، شب بیداری­ها و تلاش­های سخت دارید.

۷۱ درصد از کارها بعد از ۱۰ سال متوقف می­شوند. زمانی که شرکت خود را راه­اندازی کرده­اید باید به همان سختی روزهای اول کار و تلاش کنید تا موفقیت­های هرسال را برای خود رقم بزنید. با توجه به موارد گفته شده وجود مشاور و راهنما کنار خود می­تواند به موفقیت هرچه بیشتر شما کمک کند.

برای هر کاری آماده شوید و انتظار شرایط غیر منتظره را نیز داشته باشید. با برنامه ریزی مناسب و درست به راحتی موانع پیش رو را می­توان مدیریت کرد. اجازه ندهید این موانع سد راه موفقیت شما شود و از اشتباهات رخ داده دلسرد نشوید. بخش بزرگی از کارآفرین بودن یادگیری از اشتباهات است. فراموش نکنید که تیم کاری شما اهمیت بسیار بالایی در به نتیجه رسیدن استارتاپ شما دارد. بنابراین در انتخاب افراد مجموعه­ی خود دقت کافی را داشته باشید.

اینستاگرام پارادیس هاب

مقالات مرتبط:

مقالات

آموزش راه­اندازی استارتاپاستارت آپاستارتآپراه اندازی استارتاپراه¬اندازی استارتاپشرکت نوپاعملکرد استارتاپفعالیت استارتاپکارآفرینکسب¬وکار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *