استارتاپ

 امروزه کلمه استارتاپ را بسیار زیاد می شنویم. افراد بسیار زیادی به دنبال معنی درست از استارتاپ هستند. تعریف های بسیار زیادی از کلمه استارتاپ به وجود آمده است و بسیاری از افراد را به اشتباه انداخته است. ما در این مقاله می‌خواهیم درباره ی استارتاپ و جزئیات آن صحبت کنیم.

 به طور کلی تعریف دقیق و درست استارتاپ این است که به پروژه‌ای می گویند که در آن یک ایده و نظر خام با تلاش و کوشش اعضای یک گروه منجر به تولید محصول می ‌شود و همچنین زمینه‌های فروش برای آن محصول نیز به وجود می آید.

 در کل جهان استارتاپ معمولاً بر روی کارهای پیچیده انجام نمی ‌شود بلکه بر روی روند تولید یک محصول و یا فروش راحت تر و آسانتر آن محصول در بازار و یا معرفی ان به مشتری مورد بررسی قرار می ‌گیرد. تاکنون تمام استارتاپ هایی که بر روی محصول انجام شده است با موفقیت بیشتری نسبت به دیگر استارتاپ ها مواجه شده اند.

 برخی فکر می‌ کنند استارتاپ تنها بر روی کارهای پیچیده انجام می ‌شود اما باید گفت که یک استارتاپ باید صفر تا صد یک مسیر را طی کند و مراحل آزمون و خطا و یادگیری را نیز باید بگذراند. استارتاپ هم بر روی کارهای علمی بسیار پیچیده انجام می گیرد هم می تواند بر روی کارهای ساده مانند روند تولید یک محصول عملی شود. اما مفهوم استارتاپ معمولاً برای کارهای ساده می باشد.

 شروع اولین استارتاپ:

 اگر بخواهیم تاریخ دقیق شروع استارتاپ را بگوییم باید اینگونه تعریف کنیم که شروع تمدن در بین انسان‌ها و خرید و فروش محصولات با شروع اولین استارتاپ ها در ارتباط است. اما استارتاپ به مفهومی که در بالا به آن اشاره کردیم از سال ۱۹۱۱ میلادی شروع شده است که یکی از مهمترین شرکت هایی که ایده استارتاپی را به کار گرفته بود شرکت IBM  بود.

 از دیگر استارتاپ های بسیار قدیمی شرکت اپل است که تا امروز نیز شاهد موفقیت های بسیار زیاد این شرکت بوده ایم. اما یکی دیگر از استارتاپ های معروف در دنیا که همه ما با آن آشنا هستیم استارتاپ گوگل است که از سال ۱۹۹۸ شروع به کار کرده است و تاکنون موفقیت های بسیار زیادی را به دست آورده است به گونه‌ای که کل جهان از آن استفاده می ‌کنند و یکی از استارتاپ های بسیار معروف در دنیا است.

 دلایل راه اندازی استارتاپ

 دلایل راه اندازی استارتاپ:

 راه اندازی استارتاپ برای بسیاری از افراد جذابیت دارد و دلایلی نیز وجود دارد که افراد ترجیح می دهند به کسب و کار خود برچسب استارتاپ بزنند. این دلایل عبارت است از:

تازه بودن

 دیده شدن

 امتیازات دولتی در نظر گرفته شده برای استارتاپ

 جنبه ‌های روانی

 منحصر به فرد بودن

 رسیدن به موفقیت از صفر تا صد.

 راه اندازی استارتاپ:

 برای اینکه افراد بتوانند یک استارتاپ موفق را راه اندازی کنند باید مراحلی را طی کنند. تمام مراحلی که باید  در راه اندازی استارتاپ طی شود را در ادامه به آن اشاره می‌ کنیم. اما اگر فردی بخواهد علاوه بر این مراحل، مراحل دیگری را نیز به آن اضافه کند این امر کاملاً شخصی می باشد و به سلیقه فرد بستگی دارد. مراحل راه اندازی استارتاپ عبارت است از:

 ایده پردازی: اولین گامی که باید برای راه اندازی استارتاپ برداشته شود ایده پردازی می باشد. این ایده می‌ تواند جدید و خلاقانه باشد و یا از یک کسب و کار خارجی و یا داخلی الگو برداری شده باشد. ایده هایی که افراد برای راه اندازی استارتاپ ها وجود می ‌آورند حتماً نباید بسیار پیچیده باشد. گاهی اوقات برخی از ایده های ساده می تواند یک استارتاپ بسیار موفق را راه اندازی کند.

 برخی افراد فکر می کنند که ایده های راه اندازی برای استارتاپ باید پیچیده و همچنین دارای هزینه های بسیار بالایی باشد اما باید گفت که این یک تفکر غلط است.

 تعیین نقشه راه: شما باید گام دومی را که برای راه اندازی استارتاپ برمی دارید این باشد که در یک کاغذ سفید نقشه راهی را که می خواهید آن را طی کنید، بکشید. شما در این کاغذ باید مشخص کنید که باید چه راهی را طی کنید و به چه نقطه‌ای برسید.

 یکی از راه های کاربردی که برای تعیین نقشه راه می تواند به شما کمک کند این است که شما هدف نهایی و آخر خود را تعیین کنید و سپس مسیرهای کوتاه و بلندی را که می توانید توسط آن به هدف نهایی خود برسید را نیز رسم کنید.

 برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله انواع استارت آپ  را مطالعه نمایید. 

 بهتر است درباره ی نقشه راهی که دارید تحقیق کنید. این تحقیق می ‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید مسیر درست را برای رسیدن به هدف نهایی خود انتخاب کنید. معمولاً تحقیقاتی که افراد انجام می دهند در مورد محصول و همچنین استقبال مشتریان از تولید آن ها می باشد.

 بهتر است درباره ایده ای که در سر دارید از دوستان و یا خانواده خود نظر بخواهید و به آن ها بگویید که اگر ایرادی در نقشه راه شما وجود دارد حتماً آن را با شما در میان بگذارند.

 ثبت ایده: اگر شما ایده پردازی را که انجام داده‌اید الگویی از کارهای شرکت‌های داخلی و خارجی است، ثبت آن کار دشواری نمی باش.د اما اگر ایده ی شما جدید و نو می باشد در این صورت مراحلی که برای ثبت آن طی می شود کمی دشوار می باشد.

 توصیه ما به شما این است که تا زمانی که ایده خود را ثبت نکرده اید آن را به افراد دیگری نشان ندهید. زیرا ممکن است از ایده شما الگوبرداری کنند و در صورتی که شرایط لازم را داشته باشند می توانند سریع تر از شما به نتیجه برسند بنابراین ایده شما از دست شما خارج می شود.

راه اندازی استارتاپ

 برای اینکه ایده خود را ثبت کنید باید به آدرس اینترنتیhttp://irripo.ssaa.ir  بروید و اختراع و یا ایده خود را ثبت کنید. در صورتی که اطلاعاتی درباره ثبت ایده ندارید نگران نباشید این آدرس اینترنتی می تواند تمام مراحل ثبت ایده را به شما آموزش دهد و شما به راحتی اختراع و یا ایده خود را ثبت کنید و می توانید ادعای مالکیت نیز درباره این ایده داشته باشید.

 درست کردن نمونه اولیه: استارتاپ هایی که راه اندازی می شوند انواع مختلفی دارند. آن دسته از استارتاپ ها که خدماتی هستند نیازی به نمونه ‌های اولیه ندارند اما استارتاپ هایی که جزء نمونه ‌های آزمایشگاهی می باشد، باید نمونه ی اولیه ی ان ها تهیه شود.

 شما برای اینکه نمونه اولیه را تهیه کنید باید محصول نهایی خود را مشخص کنید.

 کارهای خدماتی نیاز به نمونه اولیه ندارند اما باید تحقیقات در آن ها انجام شود. کارهای آزمایشگاهی علاوه بر نیاز به نمونه اولیه به تحقیقات نیز نیاز دارند. در صورتی که ایده شما اینترنتی باشد تولید نمونه آن بسیار آسان می باشد و باید با سرعت بیشتری انجام شود.

 باید به این نکته اشاره کرد که تولید نمونه اولیه یک محصول باید همراه با تحقیق در مورد بازاریابی و نیاز مشتریان باشد و همچنین کار سختی به حساب می آید.

 بعد از اینکه توانستید محصول نهایی خود را مشخص کنید باید عکس العمل افراد جامعه را به محصول و نمونه اولیه خودتان مورد بررسی قرار دهید.

  ارائه نمونه جامعه و بررسی بازار: ما در بالا به این اشاره کردیم که شما نباید ایده خود را به افراد دیگر نشان دهید زیرا ممکن است که از ایده شما الگوبرداری کنند. اما بعد از اینکه ایده خود را ثبت کردید و ادعای مالکیت آن را نیز انجام دادید می توانید نمونه های اولیه خود را به جامعه ارائه دهید و همچنین عکس‌العمل آن ها را به نمونه خودتان مورد بررسی قرار دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله راه اندازی استارتاپ را مطاله تماید

بعد از اینکه توانستید نمونه اولیه را به عنوان هدف در جامعه عرضه کنید باید از کسانی که نمونه در اختیار آن ها قرار گرفت نظرسنجی کنید تا بتوانید نظر مصرف کنندگان و یا مشتریان را درباره نمونه‌های اولیه خود بدانید.

 فرم نظرسنجی که برای نمونه اولیه خود تنظیم می کنید کاملاً شخصی و سلیقه ای می باشد. اما حتماً باید گزینه های کیفیت کاری محصول، کیفیت ظاهری محصول، قیمت مناسب برای محصول و همچنین میزان تمایل مشتری به محصول را در نظرسنجی خود بگنجانید.

 نظرسنجی و اینکه نظر مشتریان را به صورت حضوری در مورد محصولتان بپرسید یکی از مواردی است که می ‌تواند عوامل موفقیت استارتاپ شما را به وجود بیاورد.

 ثبت ایده و یا محصول: در مراحل قبلی ایده پردازی کردید و ایده خود را ثبت کردید و سپس تولید نمونه اولیه خود را در جامعه عرضه کردید اکنون باید محصول خود را ثبت کنید.

 امکان اینکه افراد دیگر بخواهند محصول مشابه محصول شما تولید کنند و یا ویژگی های محصول شما را الگو برداری کنند بسیار زیاد است. بنابراین شما باید محصول خود را ثبت کنید و مطمئن شوید که امکان الگوبرداری برای شخص دیگری از محصول شما وجود ندارد.

 برای این کار شما باید همانند ثبت ایده به مرکز پایگاه اطلاع رسانی مالکیت مراجعه کنید و محصول خود را ثبت کنید. راه اندازی استارتاپ با ریسک‌های بسیار بالایی مواجه است. شما می توانید با به کارگیری این مراحل و تلاش و کوشش ریسک های موجود در مسیر را برای خودتان کاهش دهید.

 مرحله آخر پیدا کردن سرمایه گذار: بعد از اینکه تمام مراحل راه اندازی استارتاپ را گذراندید، باید در مرحله آخر باید سرمایه‌گذاری پیدا کنید تا بتواند تمام مقدمات سرمایه گذاری برای ایده جدید شما را انجام دهد. پیدا کردن سرمایه گذار در طولانی مدت امکان پذیر است.

 دلیل شکست استارتاپ ها:

 یکی از دلایلی که باعث شکست استارتاپ ها می شود جنبه روانی آن است. درصد استارتاپ هایی که با شکست مواجه می ‌شوند از استارتاپ های موفق بسیار بیشتر می باشد. در صورتی که اعضای یک گروه تلاش، کوشش و دانش مستمری را برای راه اندازی استارتاپ به کار نگیرند با شکست مواجه می شوند.

راه اندازی کسب و کار تجاری و یا استارتاپ کار بسیار مشکلی می باشد و ممکن است در این مسیر اعضای گروه خسته شوند. بنابراین بیشتر استارتاپ هایی که با شکست مواجه می ‌شوند به دلیل خستگی مسیر راه اندازی استارتاپ ها عقب می ‌کشند و همچنین تلاش کافی را برای راه اندازی کسب و کار جدید از خود نشان نمی دهند.

سرمایه گذاران مناسب برای سرمایه گذاری بر روی ایده های استارتاپی:

 همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم آخرین مرحله برای راه اندازی استارتاپ پیدا کردن سرمایه گذار می باشد. ما در ادامه چند نوع سرمایه گذار که می تواند برای سرمایه گذاری بر روی ایده استارتاپ بسیار مناسب باشد را به شما معرفی می کنیم.

 بطور کلی پنج سرمایه‌گذار در بازار وجود دارند که می توانند برای سرمایه گذاری بر روی ایده استارتاپ سرمایه‌گذاران خوبی به حساب بیایند. این پنج سرمایه‌گذار عبارتند از:

 بانک ها: خوب است بدانید که بانک ها قدیمی ترین سرمایه گذاران در حوزه های مختلف هستند. بانک ها به گونه ای هستند که سرمایه گذاری آن ها در سود و زیان پروژه هیچ دخالتی ندارد. برای اینکه بتوانید از بانک‌ها برای سرمایه گذاری ایده استارتاپی خود استفاده کنید باید مراحل پروژه به آن ها ثابت شود و یا گاهی اوقات لازم است که شما در بانک آن ها سپرده گذاری کنید.

 اما باید به این نکته اشاره کرد که بانک‌های بسیار زیادی در ایران وجود دارند که در سرمایه گذاری برای ایده استارتاپی بسیار فعال هستند.

 سرمایه‌گذاران داوطلب: معمولاً ایده های استارتاپی که هزینه بالایی دارند از سرمایه‌گذاران داوطلب استفاده می کنند. سرمایه گذاران می توانند تا ۱۰ میلیون دلار را سرمایه‌گذاری کنند. سرمایه گذار داوطلب برای ایده های آزمایشگاهی و یا کسانی که تولید دستگاه های پیشرفته را آغاز کرده‌اند بسیار مناسب می باشد و می تواند به این افراد کمک کند تا با استفاده از سرمایه مالی و اعتبار اجتماعی مراحل مختلف پروژه را کامل کنند.

درصد سود و زیان سرمایه گذار داوطلب در راه اندازی استارتاپ توسط طرفین تعیین می شود اما به طور معمول سرمایه گذار داوطلب درصدی از ایده استارتاپ را پرداخت می کند.

 سرمایه گذار به صورت شخصی: افرادی که اعتماد کردن به بانک‌ها و یا دیگر سرمایه‌گذاران برایشان دشوار است می ‌توانند از سرمایه‌گذاری شخصی استفاده کنند. سرمایه گذاران شخصی معمولاً اقوام، فامیل و آشنایان می باشند کسانی که می ‌خواهند استارتاپ راه اندازی کنند به سراغ اقوام و فامیل های خود می ‌روند و از آن ها می ‌خواهند که قسمتی از ایده استارتاپی آن ها را پرداخت کنند.

 معمولاً سرمایه گذاران شخصی یا سود نقدی را در اختیار دارند و یا در پایان راه اندازی استارتاپ با صاحب ایده شریک می ‌شوند.

سرمایه گذاری اشتراکی: معمولاً کسانی که در حال شروع کسب و کارهای کوچک هستند از سرمایه‌گذاران اشتراکی استفاده می کنند. سرمایه گذاران قراردادی را با صاحب ایده می بندند. این قرارداد بر این اساس است که در ازای حمایت مالی که از سرمایه گذار می شود، پایان پروژه استارتاپ باید در سود و زیان شرکت دخیل شوند.

 سرمایه گذاران فرشته: سرمایه‌گذاران معمولاً بیشتر از ۲۰۰ هزار دلار را سرمایه گذاری می کنند و یا ترجیح می ‌دهند که بر روی پروژه‌های که ارزش یک میلیون دلار را دارند سرمایه‌گذاری کنند. معمولاً افرادی که جزء سرمایه‌گذاران فرشته هستند در صنایع مختلف پیدا می ‌شوند و تنها به دنبال پروژه هایی می گردند که سودده باشند.

سرمایه گذاران فرشته می توانند به صورت شخصی و یا مستقیم در پروژه سرمایه گذاری کنند و حتی حق امضا دارند و  از تمام فرایندهای مالی شرکت  نیز باید آگاهی داشته باشند. یکی از ویژگی‌های بسیار مهمی که سرمایه‌گذاران فرشته دارند این است که برای برگرداندن سرمایه خود عجله ای ندارند و مدت زمان ۳ تا ۸ ساله ای را در اختیار کار آفرینان پروژه قرار می دهند.

 پیدا کردن سرمایه گذار خوب برای پروژه استارتاپ:

 شما نمی توانید به هر کس به عنوان سرمایه گذار اعتماد کنید. از این‌ رو پیدا کردن سرمایه گذار می تواند کار بسیار مشکلی باشد. شما باید فردی را پیدا کنید که بتوانید با خیال راحت به او اعتماد کنید و تا پایان پروژه استارتاپی خود نگرانی درباره سرمایه‌گذاری نداشته باشید.

 به همین دلیل ما در ادامه راهکارهایی را به شما معرفی می ‌کنیم که بتوانید از طریق آن سرمایه گذار مناسبی را پیدا کنید. این راهکارها شامل موارد زیر می باشد:

 نحوه سرمایه گذاری خود را تعیین کنید: زمانی که شما تازه اول راه هستید باید بتوانید که نوع سرمایه‌گذاری خود را مشخص کنید. شما نمی توانید در شروع راه اندازی استارتاپ به هرگونه سرمایه گذاری اعتماد کنید. بنابراین بهتر است که در طول مسیر نوع سرمایه‌گذاری خود را مشخص کنید.

 منظور از نوع سرمایه گذاری این است که می ‌خواهید از وام بانکی استفاده کنید و یا از سرمایه دوستان و آشنایان بهره ببرید، می خواهید کسی در پروژه شما دخالت داشته باشد و یا خیر. می خواهید که سرمایه گذار در سود و زیان شرکت شما دخیل باشد و یا خیر؟ پاسخ دادن به این سوالات می ‌تواند به شما کمک کند تا سرمایه‌گذار مناسبی را برای پروژه خود پیدا کنید.

 لیست کردن سرمایه گذاران: وقتی که مرحله قبل را انجام دادید باید ۵ سرمایه‌گذاری را که درباره آن ها صحبت کردیم را لیست کنید. بعد از اینکه اسم این سرمایه گذاران را در برگه نوشتید باید مشخص کنید که شما از آن ها انتظاری دارید و می خواهید در پروژه شما چه نقشی داشته باشند. بعد از این که این نکات را مورد بررسی قرار دادید می توانید تصمیم گیری راحت تر و بهتری را برای انتخاب سرمایه‌گذار داشته باشید.

با سرمایه‌گذار جلسه مصاحبه بگذارید: باید تمام سرمایه گذاران مدنظر خود را به یک جلسه حضوری دعوت کنید. و در آن جلسه با آن ها صحبت کنید. اما در این جلسه باید هدف خود را از راه اندازی استارتاپ به او بگویید و همچنین از سرمایه‌گذاران نیز بخواهید که به شما توضیح دهد که چه هدفی برای سرمایه گذاری در پروژه شما دارد. زمانی که در این مصاحبه حضور پیدا می کنید و مذاکره می کنید می توانید توانایی ها و مهارت های خودتان را به سرمایه گذار نشان دهید.

 توافقات بین خود و سرمایه‌گذار را قانونی کنید: وقتی که با سرمایه گذار به توافق رسیدید بینتان قول و قرارهایی شکل می‌گیرد که بهتر است آن ها را قانونی کنید. زیرا همه افراد حرفی که می ‌زنندرا عملی نمی کنند. اگر نتوانید توافقات بینتان را قانونی کنید پروژه شما ممکن است با شکست مواجه شود. بنابراین از سرمایه گذار بخواهید تا توافقات بینتان را قانونی کند.

 تولید انبوه کنید: بعد از این که سرمایه گذار خود را پیدا کرده و توافقاتتان را نیز قانونی کردید، شما در اصل یک کسب و کار تازه و کوچک را شروع کرده اید، بنابراین باید تولید انبوه کنید. زمانی که سرمایه‌گذار وارد استارتاپ شما می شود اعضای تیم تولید با روحیه بسیار بالاتری شروع به تولید می کنند.

 زیرا آن ها از داشتن سرمایه اطمینان کامل دارند. پس بنابراین شما باید به عنوان کار آفرین اقدامات لازم را برای تولید انبوه به وجود بیاورید.

 تبلیغات کنید: امری که می ‌تواند استارتاپ شما را موفق تر کند و باعث رشد و پیشرفت آن شود تبلیغات می باشد. تبلیغات می ‌تواند یک محصول و یا تولید را به مردم معرفی کند و همچنین مردم را نسبت به آن تولید آشنا می‌ کند. زمانی که شما کسب و کار را راه اندازی کردید باید محصولات و تولید خود را تبلیغات کنید.

 بهتر است از اعضای تیم خود بخواهید که یک فرد بازاریاب را پیدا کنند و از او بخواهند تا محصول شما را در بازار تبلیغ کنند. تبلیغ محصول تاثیر بسیار زیادی بر روی فروش و همچنین کسب درآمد دارد.

عوامل موثر در موفقیت استارتاپ ها:

 بنیانگذار: لید و یا رهبر یک تیم می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی روند کار اعضای تیم داشته باشد و همچنین شرایط موفقیت را برای آن ها به وجود بیاورد. رهبران موفق می توانند دیدگاه های بسیار زیادی را به وجود بیاورند و نظر اعضای تیم را درباره آن بپرسند. رهبر و یا لیدر یک تیم می ‌تواند به تصمیم گیری های موثر برای رشد و راه اندازی کسب و کارها کمک بسیار زیادی کند.

 تیم: تیمی که در راه اندازی استارتاپ نقش دارد یکی از عوامل موفقیت استارتاپ ها به حساب می اید. تلاش و کوشش مداوم تیم می ‌تواند زمینه های موفقیت را به وجود بیاورد. همچنین هماهنگی و سازگاری که بین اعضای تیم وجود دارد می ‌تواند رشد و پیشرفت کسب و کار و استارتاپ را فراهم آورد. اعضای تیم باید از هم حمایت کنند و پشت هم باشند.

 رشد: نوشتن مسیر راه در راه اندازی استارتاپ می تواند کمک بسیار زیادی به رشد اعضای تیم کند. رشد نباید بیش از حد سریع و بیش از حد اهسته باشد. اعضای تیم باید بتوانند با توجه به نقشه راهی که ترسیم شده است، مراحل رشد را به صورت تعادلی حفظ کنند و آن را به سمت موفقیت هدایت کنند.

اینستاگرام پارادیس هاب

 

مقالات

start upاستارت آپاستارتاپپیدا کردن سرمایه گذار خوب برای پروژه استارتاپراه اندازی استارتاپعوامل موثر در موفقیت استارتاپ ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *