انواع استارت آپ

یکی از انواع مدل کسب و کار که در چند سال اخیر بسیار درباره آن می شنویم، استارت آپ است. جذابیت کار در یک محیط استارتاپی و یا جذاب تر از آن، راه اندازی یک استارت آپ از صفر، رویایی است که بسیاری از جمله جوانان در سر خود می پرورند. داستان موفقیت ثروتمندترین افراد قرن ۲۱ (که همگی از ستاره های آسمان موفقیت در عصر ما محسوب می شوند و داستانشان الهام بخش میلیون ها و شاید میلیاردها انسان در سطح زمین است)، به نوعی با این واژه یعنی استارت آپ پیوند خورده است و همین موضوع، بر جذابیت این مدل کسب و کار می افزاید. در این مقاله قصد داریم به روشن ترین و ساده ترین شکل ممکن درباره چیستی و انواع استارت آپ با شما صحبت نماییم. اگر علاقه مند به شناخت بهتر این مدل کسب و کار هستید، پیشنهاد می کنیم این مقاله کوتاه را تا انتها بخوانید. 

ویژگی های استارت آپ

ویژگی های استارت آپ

برای پیوستن به یک استارتاپ موفق و یا راه اندازی یک استارتاپ مستقل باید پیش از هر چیز بدانیم که استارتاپ چیست و یک استارت آپ واقعی چه ویژگی هایی دارد؟ حقیقت این است که بسیاری به سبب عدم آگاهی از همین ویژگی ها و عدم شناخت انواع استارت آپ دست به راه اندازی کسب و کارهایی می زنند که گمان می کنند یک استارت آپ است و با شیوه مدیریت ناصحیح که از عدم شناخت کافی بر می خیزد، کسب و کار خود را نابود می سازند.

استارتاپ در تعریف به کسب و کارهایی گفته می شود که با ایده هایی نو آورانه در جستجوی راهکارهایی تازه برای رفع محدودیت هایی قدیمی هستند. در واقع اساس اصلی استارتاپ بودن یک مدل کسب و کار ایده پردازی و نوآور بودن آن است. به همین دلیل است که بسیاری معتقدند یک استارت آپ واقعی رقیب ندارد! چون سبک تولید محصول و یا ارائه خدمات آن با تمام آنچه پیش از این بوده، تفاوت خواهد داشت.

برای ایجاد یک استارتاپ لزوماً نیاز به بزرگ شروع کردن نخواهید داشت و می توانید با کمترین امکانات ممکن به یک محصول اولیه یا پلن اولیه دست یابید و سپس اقدام به جذب سرمایه نمایید. مهم این است که دیدگاه و هدف شما از آغاز استارت آپ انجام یک کار بزرگ باشد. بزرگ فکر کردن و بلندپروازی نیز یکی دیگر از ویژگی های استارت آپ ها است. بنابراین اگر دیدید که یک بستنی فروشی بستنی تازه ای تولید کرده یا به شیوه ای نو آورانه آن را عرضه می کند، اما قصدی برای گسترش کسب و کار خود ندارد و در دکان کوچک خود کسب رزق می نماید، بدانید که او یک استارتاپ ایجاد نکرده است.

انواع استارت آپ

آنچه باعث تفکیک استارت آپ ها از یکدیگر می شود، در واقع ویژگی هایی است که باعث می شود رفتار موسس و مدیر آن با کسب و کار متفاوت باشد. در انواع استارت آپ اگر یک شیوه رهبری را دنبال نمایید، بدون شک با مشکلاتی روبرو خواهید شد. دلیل این گفته را با خواندن انواع مدل کسب و کار در استارت آپ ها بهتر متوجه خواهید شد. این دسته بندی را از زبان استیو بلنک از سایت Xconomy با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. پس بیایید بی درنگ به سراغ معرفی انواع استارتاپ برویم:

  1. استارتاپ های هم راستا با سبک زندگی:

یکی از رایج ترین و زیباترین انواع استارت آپ، کسب و کارهایی هستند که کاملاً حل شده در سبک زندگی افراد هستند. این نوع استارت آپ ها انعطاف بسیاری برای موسس خود دارد و می تواند از درون خانه مدیریت شود. نیازی به دفتر کار، کارمند و تجهیزات خاص ندارد و تمام آنچه عامل درآمدزایی است، خلاقیت صاحب استارتاپ است. یکی از معروف ترین مثال ها برای این مدل استارت آپ، آغاز کار سایت فروش E-Bay بوده که در خانه و با خلاقیت شروع به کار کرده و سپس پله پله رشد نموده است.

  1. استارتاپ های کوچک محلی:

این مدل کسب و کار شامل استارت آپ هایی است که در ابعاد کوچک و برای یک منطقه کوچک شروع به کار می کنند و اغلب اوقات به صورت خانوادگی مدیریت می شود. یکی از مثال های خوب و موفق برای این کسب و کارها فروشگاه های زنجیره ای وال مارت آمریکا است که به صورت خانوادگی و در یک محله کوچک شروع به کار کرد و اکنون در سراسر جهان شعبه هایی بزرگ و سود آور تاسیس نموده است.

  1. استارتاپ های مقیاس پذیر و توسعه گرا:

این استارتاپ ها همان استارتاپ هایی هستند که هیچ محدودیتی در بلندپروازی برای رشد و توسعه کسب و کار خود ندارند و از ابتدا می دانند که قرار است دنیا را تغییر دهند. این نوع استارتاپ ها با ایده ایجاد تغییرات بزرگ و بدون محدودیت در شاخه های درحال کار، تنها به رشد و توسعه و جذب سرمایه های کلان و افزودن استارتاپ های دیگر به خود فکر می کنند. غول هایی مانند گوگل، اوبر، ویرجین آتلانتیک و مواردی از این دست بهترین مثال هایی هستند که می توان برای این نوع استارتاپ بر شمرد.

  1. استارتاپ های قابل فروش:

برخی ایده ها وجود دارند که تبدیل به طرح استارتاپ شده و برای فروش به شرکت های بزرگ و یا سرمایه گذاران کلان طراحی می شوند. چنین استارتاپ هایی با ایجاد یک طرح محصول یا ایده اولیه به سراغ کمپانی ها و یا سرمایه گذاران کلان رفته و با کمک سرمایه آن ها و به نام همان کمپانی ها کار را به ثمر می رسانند. داستان معروف سرهنگ ساردس و کنتاکی های لذیذ او از همین نوع استارت آپ ها هستند.

  1. استارتاپ های کمپانی های بزرگ:

در بسیاری مواقع کمپانی های بزرگی که در دنیا جزو برندهای سرشناس محسوب می شوند، به دلایل مختلف دست به گسترش کسب و کار خود به سمت و سویی متفاوت از پیش می زنند که این کار می تواند منجر به یک موفقیت بزرگ و یا یک شکست حتمی شود. یکی از بارزترین مثال ها درباره این نوع استارتاپ ها آمازون است که با ایده فروش کتاب آغاز کرد و امروزه به بزرگترین غول فروش اینترنتی در جهان تبدیل شده است.

  1. استارتاپ های اجتماعی:

یکی دیگر از انواع استارت آپ ها استارت آپ های اجتماعی یا عام المنفعه هستند. این مدل کسب و کار ها در واقع ایده هایی برای تبدیل کردن دنیا به جایی بهتر برای زیستن دارند و سرمایه گذاری های دولتی و خیریه ای نیز بر روی آن ها اتفاق می افتد. به عنوان مثال مارک زاکربرگ بر روی هواپیماهای بدون سرنشینی کار می کند که می توانند به کشورهای محروم اینترنت رایگان برسانند. یا اغلب فعالیت های بیل گیتس پس از بازنشست شدن از مایکروسافت پیرامون چنین استارتاپ هایی است

انواع استارت آپ

انواع دیگری نیز از استارتاپ ها در جهان وجود دارند که هرروز نیز بر تعدادشان افزوده می شود. به دلیل خلاقیتی که در ذات استارتاپ نهفته، گاه ایده هایی بر سر می کنند که در هیچ یک از انواع استارت آپ موجود نمی گنجند. با این حال در این مقاله تلاش کردیم شما را با انواع مدل کسب و کار استارتاپی رایج در دنیا آشنا نماییم.

اینستاگرام پارادیس هاب

دیگر مقالات سایت ما:

مقالات

startupاستارت آپاستارتاپ های اجتماعیاستارتاپ های قابل فروشاستارتاپ های کمپانی های بزرگانواع استارت آپمدل کسب و کارویژگی های استارت آپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *